Тематика: Икономика
Автори: Илия Димов, Рая Мадгерова, Мариана Ушева, Динка Златева, Диляна Янева
ISBN: 978-954-680-764-9
ISSN:
Цена: 6.10лв.
Страници: 251
Описание:
Планирането и прогнозирането изпълняват важна роля в ежедневния живот на всеки човек, домакинство, организация. Още като се събуди всеки се интересува от прогнозата за времето, за да съобрази как да се облече за през деня, как да организира своите пътувания и т.н. В същото време всеки актуализира определения си от преди план за деня - за дейностите и задачите, които ще извършва, а също за утрешния и следващите дни. Всеки ден планът се записва в бележника, календара, на компютъра или просто на листче хартия. И така, всичко, като се започне от сутрешния тоалет, времето за пътуване, сложните и напрегнати задачи в бизнес дейността или организацията, в която работим, учението, срещите в извънработно време, специалните културни потребности, спорт, пазаруване и други, всичко ежедневно се извършва по предварително определен план. До такава степен сме свикнали да прогнозираме, планираме, програмираме всичко, че дори като се уморим от това и когато имаме малко време за "непрограмиран" живот, по време на отпуск и т.н., пак планираме, с навика и/или убеждението, че така по-добре ще използваме отредените дни.
Запознаването със стопанската практика показва, че през изминалия ХХ век планирането на бизнес дейността във фирмите се разви и утвърди като водеща основна функция на вътрешнофирменото управление. Това беше обусловено от нарастващата неопределеност и динамичните промени на външната среда, в която фирмата функционира, и осъзнаването от мениджърите на ролята и значението на планирането за обосновано определяне на целите и стратегиите на развитието и за ефективно използване на ресурсите, на инвестирания в дейността капитал. При изострянето на конкуренцията важно значение за развитието на планирането има неговата пазарна ориентация във взаимодействие с маркетинга на фирмата. До времето, когато фирмите работеха в една относително стабилна среда, с възможности за предвиждане развитието на конкуренцията и др., те успешно прилагаха краткосрочното бюджетно планиране и средносрочното планиране. Но след Втората световна война и, особено от 60-те години, измененията във външната среда на фирмите стават все по-динамични и по-дълбоки. Това принуждава фирмите да преминат към развитие на стратегическо планиране като необходимо условие и предпоставка за своето оцеляване и устойчиво дългосрочно развитие.
Наред с приложението на фирменото планиране, след Втората световна война в редица развити и развиващи се страни получи развитие националното планиране на икономиката и другите сфери. Във Франция, Япония и други страни това намери израз в разработването и приложението на национални планове и програми за развитието на икономиката, социалната сфера и др.
Пазарната икономика от края на ХХ - началото на ХХІ век, се различава съществено от тази от преди два века или дори от преди един век както с различията в същността, характера и ролята на елементите, присъщи на всички етапи от еволюцията на пазарната икономика, така и с новите елементи в нейната структура. Съществени са различията между миналото и сега - например в ролята на капиталиста, свободата на избора, същността и характерът на конкуренцията, ролята на частната собственост и собствеността изобщо, начинът на функциониране на различните пазари и други в миналото и сега. Освен промените и различията в същността и характера на тези традиционни, иманентни на всяка пазарна икономика структурни елементи, съвременната пазарна икономика се различава с появата и наличието на нови структурни елементи - устройствена политика и устройствени правила за функциониране на пазарната икономика; стратегически курс и стратегически приоритети на икономическото развитие и преструктуриране; икономическа политика и други. В условията на глобализация бързо се развива т.нар. дигитална икономика, основаваща се на съвременните електронни технологии в комуникациите - Интернет и др. Тези съществени промени и различия обусловиха необходимостта от качествено ново виждане за същността, ролята и задачите на националното планиране...
За авторите: