scan0004 1Тематика: Икономика
Автори: Илия Димов, Рая Мадгерова, Мариана Ушева, Динка Златева, Диляна Янева
ISBN: 978-954-680-764-9
ISSN:
Цена: 6.10лв.
Страници: 251
Описание:
Планирането и прогнозирането изпълняват важна роля в ежеднев­ния живот на всеки човек, домакинство, организация. Още като се съ­буди всеки се интересува от прогнозата за времето, за да съобрази как да се облече за през деня, как да организира своите пътувания и т.н. В същото време всеки актуализира определения си от преди план за деня - за дейностите и задачите, които ще извършва, а също за утреш­ния и следващите дни. Всеки ден планът се записва в бележника, календара, на компютъра или просто на листче хартия. И така, всичко, като се за­почне от сутрешния тоалет, времето за пътуване, сложните и напрег­нати задачи в бизнес дейността или организацията, в която работим, учението, срещите в извънработно време, специалните културни пот­ребности, спорт, пазаруване и други, всичко ежедневно се извършва по предварително определен план. До такава степен сме свик­нали да прог­нозираме, планираме, програмираме всичко, че дори като се уморим от това и когато имаме малко време за "непрограмиран" жи­вот, по време на отпуск и т.н., пак планираме, с навика и/или убеждени­ето, че така по-добре ще използваме отредените дни.

Запознаването със стопанската практика показва, че през измина­лия ХХ век планирането на бизнес дейността във фирмите се разви и утвърди като водеща основна функция на вътрешнофирменото управ­ление. Това беше обусловено от нарастващата неопределеност и дина­мичните промени на външната среда, в която фирмата функционира, и осъзнаването от мениджърите на ролята и значението на планирането за обосновано определяне на целите и стратегиите на развитието и за ефективно използване на ресурсите, на инвестирания в дейността капи­тал. При изострянето на конкуренцията важно значение за развитието на планирането има неговата пазарна ориентация във взаимодействие с маркетинга на фирмата. До времето, когато фирмите работеха в една относително стабилна среда, с възможности за предвиждане развитието на конкуренцията и др., те успешно прилагаха краткосрочното бю­джетно планиране и средносрочното планиране. Но след Втората све­товна война и, особено от 60-те години, измененията във външната среда на фирмите стават все по-динамични и по-дълбоки. Това принуж­дава фирмите да преминат към развитие на стратегическо планиране като необходимо условие и предпоставка за своето оцеляване и устой­чиво дългосрочно развитие.

Наред с приложението на фирменото планиране, след Втората све­товна война в редица развити и развиващи се страни получи разви­тие националното планиране на икономиката и другите сфери. Във Франция, Япония и други страни това намери израз в разработването и приложението на национални планове и програми за развитието на ико­номиката, социалната сфера и др.

Пазарната икономика от края на ХХ - началото на ХХІ век, се раз­личава съществено от тази от преди два века или дори от преди един век както с различията в същността, характера и ролята на елементите, присъщи на всички етапи от еволюцията на пазарната икономика, така и с новите елементи в нейната структура. Съществени са различията между миналото и сега - например в ролята на капиталиста, свободата на избора, същността и характерът на конкуренцията, ролята на част­ната собственост и собствеността изобщо, начинът на функциониране на различните пазари и други в миналото и сега. Освен промените и различията в същността и характера на тези традиционни, иманентни на всяка пазарна икономика структурни елементи, съвременната пазарна икономика се различава с появата и наличието на нови структурни еле­менти - устройствена политика и устройствени правила за функциони­ране на пазарната икономика; стратегически курс и стратегически при­оритети на икономическото развитие и преструктуриране; икономи­ческа политика и други. В условията на глобализация бързо се развива т.нар. дигитална икономика, основаваща се на съвременните електронни технологии в комуникациите - Интернет и др. Тези съществени про­мени и различия обусловиха необходимостта от качествено ново виж­дане за същността, ролята и задачите на националното планиране...

 

За авторите: